Projekt historyczny w klasie siódmej: „Cudze chwalicie, swego nie znacie…”- rzecz o polskich wynalazcach przełomu XIX i XX wieku
Uczniowie klasy siódmej Szkoły Podstawowej w Zalesiu zaangażowali się w działania mające na celu poszerzenie wiedzy o polskich wynalazcach żyjących na przełomie XIX i XX wieku. Treści materiału programowego z historii w kl. VII przybliżały młodzieży właśnie te czasy. Polacy żyli pod zaborami lub na emigracji, a ich osiągnięcia często wpisywano na poczet państw, których byli obywatelami.
Nasi wynalazcy, badacze, konstruktorzy i naukowcy często ze względu na brak środków finansowych nie mogli opatentować swoich wynalazków. Postanowiliśmy przywrócić pamięć o niektórych spośród tak wielu. Doceniamy to, że z wielkim wysiłkiem i samozaparciem, w bardzo trudnej rzeczywistości politycznej i ekonomicznej, potrafili zdobyć wykształcenie oraz tworzyć coś dla dobra ludzi.
Uczniowie kl. 7 zaproponowali temat projektu. W czasie lekcji historii poznali niektórych z polskich wynalazców. Następnie gromadzili informacje (m.in. teksty, filmy) na temat życia i osiągnięć wybranych twórców. Dzielili się swoją wiedzą o nich. Przygotowali i zaprezentowali plakaty o genialnych naszych naukowcach i wynalazcach przełomu XIX i XX wieku.
Szczególnie zafascynowali się:
- Józefem Bożkiem, który wyprzedził innych i już w 1815 r. skonstruował polską maszynę parową – zbudował pierwszy powóz z napędem parowym, projekt łodzi z parowym silnikiem, protezy rąk, automatyczny warsztat tkacki…
- Janem Szczepanikiem, zwanym „Edisonem znad Wisły”, który stworzył prototyp dzisiejszej telewizji; ma na swoim koncie kilkadziesiąt wynalazków z dziedziny barwnego tkactwa, techniki filmowej; jest twórcą systemu kolorowej fotografii, wynalazł światłoczuły papier barwny, czy kamizelkę kuloodporną…
- Kazimierzem Prószyńskim – nazywanym „pionierem kina”, który uprzedził braci Lumiere. Jest twórcą pierwszej ręcznej, automatycznej kamery filmowej. Wynalazł kinofon – urządzenie synchronizujące dźwięk z obrazem filmowym…
- Adamem Ostaszewskim – twórcą pierwszego praśmigłowca oraz wielu innych, m.in.: modelu mechanicznego sfer świata, silnika hydraulicznego…
- Tadeusza Tańskiego – uznawanego za postać pokroju H. Forda i F. Porsche…
- Jana Czochralskiego – ojca światowej elektroniki…
- Ignacego Łukasiewicza – twórcę pierwszej na świecie kopalni ropy naftowej, który wydestylował naftę z ropy naftowej i skonstruował pierwszą lampę naftową…
- Mariana Rejewskiego – prekursora nowoczesnych metod łamania szyfrów.
A było tak wielu, wielu innych.
Projekt był realizowany w marcu 2021 roku pod opieką nauczycielki Danuty Gołojuch. Na szczególne wyróżnienie zasługują uczniowie: M. Surowiec, W. Wilczak i P. Omiatacz. Aktywnością wykazały się również uczennice: K. Kornak, W. Machowska, I. Tasior oraz A. Walat.