SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA ZESPOŁU SZKÓŁ IM. ŚW. JANA KANTEGO
W ZALESIU
1.1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
1.2.Troska o dobro społeczności szkolnej i pozaszkolnej.
1.3.Dbałość o honor i tradycje szkoły.
1.4.Dbałość o piękno mowy ojczystej.
1.5.Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
1.6.Zachowanie się w szkole i poza nią.
1.7.Stosunek do innych.
W ciągu roku szkolnego Rada Pedagogiczna dokonuje dwukrotnie oceny z zachowania uczniów:
2.Ocena z zachowania dokonana jest w oparciu o zdobytą przez poszczególnych uczniów sumę punktów na koniec semestru czy koniec roku.
3.Ocenę śródroczną oraz końcoworoczną z zachowania w klasach IV - VIII szkoły podstawowej ustala się w oparciu o następującą liczbę punktów:
4.1.Wzorowe - 300 pkt. i powyżej
4.2.Bardzo dobre – 250 do 299 pkt.
4.3.Dobre – 200 do 249 pkt.
4.4.Poprawne – 199 do 150 pkt.
4.5.Nieodpowiednie 149 do 100 pkt.
4.6.Naganne – 99 pkt i mniej
Każdy uczeń Zespołu Szkół od klasy IV szkoły podstawowej rozpoczyna nowy rok szkolny oraz II semestr roku szkolnego z liczbą 200 punktów czyli dobra oceną z zachowania. Liczba punków może ulec powiększeniu lub zmniejszeniu w semestrze odpowiednio do zachowania ucznia.
5. Punkty podnoszące ocenę z zachowania.
5.1.Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
A. Systematyczne przygotowanie do lekcji, odrabianie zadań domowych- 10 do 20 pkt.
B. Wzorowa frekwencja, brak spóźnień na zajęcia – 10 pkt.
C. Udział w zajęciach pozalekcyjnych - 10 do 20 pkt.
D. Systematyczne przygotowanie do lekcji i zajęć 5 pkt.
5.2. Troska o dobro społeczności szkolnej i pozaszkolnej:
A. Szanuje własną i cudzą prace, mienie publiczne i prywatne, dba o ład i porządek w szkole – 5 do 10 pkt.
B. Działania na rzecz wystroju i porządku w otoczeniu szkoły - 5 do 15 pkt.
C. Działanie na rzecz wystroju i porządku w klasie - 5 do 10 pkt.
D. Wzorowe wypełnianie obowiązków dyżurnego w szatni i klasie - 5 do 10 pkt.
E. Różne prace na rzecz szkoły – 5 do 15 pkt.
F. Praca w samorządzie:
G. Zbieranie surowców wtórnych /baterie, makulatura, nakrętki/ - 1 do 10 pkt.
H. Udział w zajęciach pozalekcyjnych – 10 do 20 pkt.
5.3. Dbałość o honor i tradycje szkoły:
A. Udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych:
Zajęcie miejsca I- III lub wyróżnienie – 10 pkt.
Zajęcie miejsca I- III lub wyróżnienie – 20 pkt.
Zajęcie miejsca I- III lub wyróżnienie – 30 pkt.
B. Zawody i turnieje sportowe indywidualne i zespołowe:
C. Udział w akademiach i uroczystościach – 10 pkt.
D. Udział w poczcie sztandarowym / za każdy jednorazowy udział / – 30 pkt.
5.4. Dbałość o piękno mowy ojczystej:
A. Dba o kulturę słowa, czuje się odpowiedzialny za to, co mówi –10 pkt.
B. Nie używa słów wulgarnych, stara się poprawnie wypowiadać w zależności od okoliczności – od 5 do 10 pkt.
5.5. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
A. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i poprawnie zachowuje się na przerwach, lekcjach i po lekcjach – 5 do 10 pkt.
B. Nie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych, pozytywnie reaguje na uwagi nauczyciela 5 do 10 pkt.
5.6. Zachowanie się w szkole i poza nią:
A. Wzorowo zachowuje się w miejscach publicznych i poza szkołą, umie zorganizować kolegów i pozytywnie na nich oddziaływuje 5 do 15 pkt.
B. Postępuje uczciwie, stara się nie uchybiać godności swojej i cudzej, nie uchyla się od pomocy innym, jest prawdomówny i szczery – 5 do 15 pkt.
C. Odpowiedni strój, nie maluje się – 5 do 10 pkt.
5.7. Stosunek do innych:
A. Życzliwie i taktownie odnosi się do kolegów, nauczycieli oraz pracowników szkoły. zachowuje się kulturalnie, używa form grzecznościowych, jest wzorem do naśladowania – 5 do 20 pkt.
B. Nie stwarza konfliktowych sytuacji, bardzo rzadko zachowuje się nietaktownie, czuje się odpowiedzialny za innych, pomaga kolegom i koleżankom – 5 do 15 pkt.
6. Punkty obniżające ocenę z zachowania.
6.1. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
6.2. Dbałość o dobro społeczności szkolnej:
6.3. Dbałość o honor i tradycje szkoły:
6.4. Dbałość o piękno mowy ojczystej:
6.5. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
6.6. Zachowanie się w szkole i poza nią.
6.7. Stosunek do innych:
Gdy uczeń otrzyma 50 punktów ujemnych wychowawca powiadamia rodziców, natomiast gdy uczeń otrzyma powyżej 10 punktów ujemnych, nie może otrzymać oceny wzorowej.
7. Punkty mogą przydzielać:
8. Uzyskana suma punktów ma wpływ na ocenę z zachowania na semestr i koniec roku szkolnego. Oceny z zachowania są ustalane na klasyfikacyjnym / na koniec semestru i koniec roku szkolnego/ posiedzeniu Rady Pedagogicznej przez wychowawcę po wysłuchaniu opinii dyrektora i nauczycieli, a także po wcześniejszym zasięgnięciu opinii uczniów czy pracowników szkoły.