I. Charakterystyka szkoły
1. Dane ogólne szkoły
Zespół Szkół w Zalesiu został utworzony Uchwałą Rady Gminy Nr V/52/2003 z dnia 15 kwietnia 2003r. Decyzją organu prowadzącego połączono wówczas szkołę podstawową i publiczne gimnazjum tworząc zespół szkół.
20 października 2004 roku w roku szkolnym 2004/2005 Zespołowi Szkół w Zalesiu nadano imię „ św. Jana Kantego”.
W kwietniu 2011 roku Rada Gminy Czarna Uchwałą nr VI/62/2011 podjęła decyzję o włączeniu Publicznego Przedszkola w Zalesiu do Zespołu Szkół im. św. Jana Kantego w Zalesiu. Obecnie zespół składa się z:
2. Historia i tradycja
Początek oświaty na terenie wsi Zalesie datuje się w roku szkolnym 1904/1905, zapisani wówczas byli uczniowie z roku 1893. Więcej szczegółów na temat rozwoju szkolnictwa i jego historii na naszym terenie możemy znaleźć w książce „100-lecie szkolnictwa w Zalesiu, którą opracowała Danuta Gołojuch nauczycielka historii w naszej szkole i została wydana na okoliczność uroczystych obchodów 100-lecia zorganizowanych 20 października 2004 roku w Dniu Nadania Imienia Zespołowi Szkół w Zalesiu.
Tradycją Naszej Szkoły jest czynne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności poprzez stałą współpracę z organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na naszym terenie oraz cykliczna organizacja bądź współorganizacja uroczystości środowiskowych tj.:
3. Lokalizacja
Nasza szkoła jest szkołą wiejską, do której uczęszczają dzieci w większości tylko z Zalesia. Wioski tworzące nasz obwód szkolny wraz z pozostałymi: Czarna, Wola Mała, Dąbrówki, Medynia Głogowska, Krzemienica i Zalesie tworzą Gminę Czarna.
Szkoła jest usytuowana w środkowej części Zalesia, przy drodze powiatowej i wojewódzkiej Łańcut- Sokołów Młp., Medynia Głogowska – Rakszawa. Główna zabudowa Zalesia jest rozlokowana wzdłuż drogi. Od zachodu graniczy z Medynią Głogowską, od wschodu z Węgliskami, od południa z Czarną, a północy z Trzebosią.
Miejscowość tworząca nasz obwód szkolny są niewielka. Liczy 723 mieszkańców
( stan na rok2012.) i są przeważnie ludźmi średniozamożnymi. Nie brak również rodzin ubogich, w których dorośli są bezrobotni.
W przeszłości wieś była znana z prężnie działających warsztatów garncarskich. Obecnie działa jedynie na tym terenie „Zagroda garncarska”- Medynia Głogowska, kultywująca tradycje garncarskie.
4. Kadra szkoły
Obecnie w Zespole Szkół im. św. Jana Kantego w Zalesiu pracuje 20 nauczycieli oraz 8 - 10 pracowników administracji i obsługi, co obrazuje poniższa tabela:
5. Baza szkoły
Budynek zespołu szkół , to 920,90 m2 powierzchni użytkowej , na którą składają się:
oraz zaplecze sanitarno-higieniczne na każdym piętrze budynku
Obecny stan bazy szkolnej jest wykorzystywany w całości, brak jest pomieszczenia odrębnego na świetlicę szkolną i bibliotekę. Zajęcia świetlicowe są prowadzone w sali edukacji wczesnoszkolnej.
Wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne jest wystarczające chociaż znacznym utrudnieniem w pracy dydaktycznej jest brak pracowni specjalistycznych odpowiednio wyposażonych w pomoce.
Wyżej wymienione braki wynikają między innymi z faktu, że do 2003r. w naszej szkole mieściły się oddziały zamiejscowe Publicznego Gimnazjum w Medyni Głogowskiej, a nakłady finansowe na tworzenie gimnazjów zostały przekazane do gimnazjów macierzystych. Po włączeniu oddziałów zamiejscowych i powołaniu zespołów szkół placówka nie otrzymała na ten cel wyższych środków finansowych.
6. Uczniowie
Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci mieszkające na terenie Gminy Czarna. Mogą korzystać z naszych usług przez 9 godzin dziennie, w tym 5 godzin bezpłatny pobyt umożliwiający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2008 roku. Obecnie w przedszkolu działa dwie grupy, tj. : I gr – dzieci 5 i 6 letnie / 1 września 2011r. – 5 latki objęte rocznym obowiązkiem przygotowania przedszkolnego/ 5 godzin dziennie i II gr-dzieci 3 i 4 letnie – możliwy pobyt do 9 godzin dziennie.
Szkoła podstawowa liczy 6 oddziałów, o średniej liczebności 9 uczniów w klasie. Dwóch uczniów posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego: objętych jest dodatkową pracą na zajęciach rewalidacyjnych.
Publiczne gimnazjum tworzą absolwenci szkoły podstawowej, tj. 3 oddziały,
o średniej liczebności 9 uczniów w klasie, w tym 1 uczeń z orzeczeniem do kształcenia specjalnego dla którego zostały zorganizowane zajęcia rewalidacyjne.
Wyniki pracy naszych szkół są zróżnicowane w poszczególnych latach. Średni wynik sprawdzianu to 5 stanin, dwukrotnie zdarzały się wyniki na poziomie. W gimnazjum średni wynik egzaminu część humanistyczna od roku 2005 to 6 stanin,
a z części matematyczno-przyrodnicza to 5 stanin. Zróżnicowanie wyników wynika
z wielu czynników, które na bieżąco są analizowane i w miarę możliwości minimalizowane. Niepokojącym jest fakt, że obecnie w klasach brak jest uczniów „dobrych”, czyli tzw. środka pod względem umiejętności i wiadomości. Jest niewielka grupa osiągających wyniki wysokie i liczna grupa z wynikami niskimi i bardzo niskimi. Widocznie spada motywacja uczniów do nauki oraz brak zainteresowania ze strony rodziców osiąganymi wynikami przez dziecko bez względu na jego potencjał intelektualny.
Nasi absolwenci z powodzeniem kończą licea rzeszowskie, kontynuują naukę na renomowanych uczelniach: politechnika, UR, AGH, są też tacy, którzy nie kończą nawet szkół zawodowych.
II. Otoczenie szkoły
1.Otoczenie demograficzn
Analizując sytuację demograficzna od roku 1997 łatwo zauważyć tendencję spadkową. Przy sześciu oddziałach szkoły podstawowej oraz trzech klasach gimnazjum liczba uczniów we wrześniu 2004/2005 wynosiła 118 uczniów, tj. średnio w oddziale uczyło się 14 uczniów. Obecnie średnio w oddziale uczy się 9 uczniów, tj. 5 osób mniej. W kolejnych latach średnia liczebność klas powinna kształtować się na obecnym poziomie.
2. Otoczenie ekonomiczne
Sytuacja ekonomiczna rodzin naszych uczniów jest przeciętna, a w wielu przypadkach zła. Najczęściej zarobkowo pracuje tylko jeden z rodziców, a w wielu rodzinach jest to praca sezonowa. Taki stan utrudnia realizację dodatkowych form pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły tj. wyjazdy do kina, teatru, wycieczki, zimowiska, czy zielone szkoły.
Wielu uczniów jest objętych wsparciem materialnym w formie zasiłku szkolnego, wyprawki szkolnej oraz bezpłatnego dożywiania, z którego korzysta 33 uczniów szkół i przedszkola.
Sytuacja materialna rodziców nie wpływa korzystnie na motywację uczniów do nauki, która umożliwiłyby im w przyszłości łatwiejszy start na rynku pracy.
3. Otoczenie naturalne szkoły
Nasza placówka jest szkołą wiejską położoną w pobliżu lasu, przez który biegnie ścieżka rowerowa, a w przyszłości trasa rowerowa / bobrowiska, szlak garncarski/.
W pobliżu zlokalizowane są kopalnie piasku, po eksploatacji których założono piękne rybne stawy umożliwiające wędkowanie. Bliskie sąsiedztwo pięknych lasów, umożliwia mieszkańcom czynne spędzanie wolnego czasu, o czym możemy się przekonać jadąc wieczorem przez nasze miejscowości: spacery, wiele osób na rowerach, nordic walking- taka rekreacja widoczna jest dopiero od niedawana, a liczba osób czynnie wypoczywających wzrasta.
4.Otoczenie kulturowe
Społeczność Zalesia nie wykazuje aspiracji w kierunku „ wybicia się” i osiągnięcia sukcesu w jakiejś dziedzinie. Osoby, które osiągnęły sukces dzięki swojej wytrwałości mogą zmienić obecną sytuację. Są jednak rodziny, w których wartością jest: wysoka kultura osobista, systematyczna i wytrwała praca, otwartość na potrzeby innych, wysoka motywacja na efekty kształcenia. Z uczniami z tych rodzin można zrobić wiele i bardzo dobrze przygotować ich do edukacji na kolejnych etapach. Uczniowie ci kończą uczelnie i kierunki studiów na bardzo wysokim poziomie. Szkoła prowadzi cykliczną pedagogizację rodziców w tym kierunku jednak jej efekty są mało widoczne, może wymaga to więcej czasu i działań nie tylko szkoły ale włączenia się również innych instytucji oraz mediów w kierunku kreowania wartości pozytywnych w młodym pokoleniu.
III. Cele
Cele i zadania szkoły są integralną częścią Programu Wychowawczego
i Programu Profilaktyki. Obejmują rozwój uczniów w wymiarze: intelektualnym, emocjonalnym, społecznym i zdrowotnym.
1.Cele ogóle
a) Wszechstronny rozwój osobowości wychowanków z uwzględnieniem
zainteresowań i możliwości psycho-fizycznych.
b) Wysoka kultura osobista wychowanków.
c) Aktywność uczniów w zakresie samorozwoju w różnych sferach życia społecznego.
2. Cele etapowe- najbliższe 3 lata
a) Wzrost motywacji uczniów do osiągania lepszych efektów dydaktyczno-
wychowawczych.
b) Uczniowie prezentują wysoką kulturę osobistą.
c) Sukcesy uczniów są promowane w środowisku szkolnym i lokalnym, co wpływa
mobilizująco na pozostałych.
IV. MODEL WYCHOWANKA
Zgodnie z naszymi zamierzeniami charakteryzujemy absolwenta naszej szkoły następująco:
Uczeń:
1. W dziedzinie wiedzy, umiejętności i rozwoju intelektualnego:
2. W dziedzinie emocjonalnej i kontaktów społecznych:
3. W dziedzinie bezpieczeństwa i higieny oraz rozwoju fizycznego:
4. W życiu społecznym:
3.Uczeń kończący szkołę:
4. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w Szkole Podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia:
Wykazuje:
Posiada:
Rozumie, zna:
Nie obawia się:
V. Plan działań szkoły
1.Baza szkoły
a. zakładane cele w zakresie poprawy bazy szkoły na planowany okres:
b. kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
c. zadania do realizacji
Lp. |
Rodzaj zadnia |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Realizatorzy |
Uwagi |
1. |
Wykonanie bieżących remontów |
-wymiana posadzek w salach lekcyjnych
|
wg kosztorysu |
dyrektor we współpracy z organem prowadzącym |
|
2. |
Wzbogacenie bazy szkoły w pomoce dydaktyczne |
-złożenie wniosku do programu „Mały Mistrz”
- zakup rzutnika i laptopa do pracowni nr 4 |
fundusze unijne bez wkładu własnego
ok. 4000 zł |
dyrektor nauczyciel uczący wych. fiz. w klasie I dyrektor
|
|
2. Organizacja pracy szkoły/ organizacja i zarządzanie szkołą
a. zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły w planowanym
okresie; zmiany w zakresie zasad zarządzania szkołą czy placówką:
b. kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
c. zadania do realizacji
Lp. |
Rodzaj zadnia |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Realizatorzy |
Uwagi |
1. |
Usprawnianie funkcjonowania szkoły |
-wydzielenie pracowni przedmiotowych i systematyczne ich doposażanie |
w miarę możliwości finansowych |
nauczyciele przedmiotów ścisłych i humanistycznych
|
|
2. |
Współpraca ze środowiskiem |
-zespołowe planowanie i rozwiązywanie problemów -zespołowe prowadzenie ewaluacji wewnętrznej (analiza wyników, wdrażanie wniosków)
-ankieta dla rodziców badająca oczekiwania i potrzeby rodziców wobec szkoły -przedsięwzięcia i imprezy o zasięgu szkolnym i lokalnym we współpracy z rodzicami, instytucjami, stowarzyszeniami (np. konkursy, dzień patrona, dzień seniora, i in.) -promowanie wśród uczniów potrzeby uczenia się poprzez upowszechnianie informacji o ponadgimnazjalnej ofercie edukacyjnej, spotkania z absolwentami szkoły i „ludźmi sukcesu”
|
wewnętrzne wzory dokumentów
wg potrzeb |
zespoły oddziałowe nauczycieli zespoły ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej zespoły problemowe wychowawcy, dyrektor
partnerzy lokalni
zaproszeni goście wychowawcy
|
|
3. |
Rozbudzenie motywacji uczniów do samorządności, przedsiębiorczości oraz aktywności na rzecz klasy, szkoły i środowiska lokalnego |
-wdrażanie pomysłów uczniów odnośnie uatrakcyjnienia życia szkolnego i pozaszkolnego (np. organizowanie zajęć pozalekcyjnych zgodnych z zainteresowaniami i potrzebami uczniów, organizowanie wyjazdów, imprez i innych form spędzania czasu wolnego) -konkurs o zasięgu ogólnoszkolnym na „najbardziej zgraną i przedsiębiorczą klasę” -promowanie inicjatyw samorządu szkolnego oraz samorządów klasowych |
zgodnie z budżetem szkoły, RR oraz możliwościami finansowymi rodziców
-nagroda rzeczowa dla klasy(do uzgodnienia) -wsparcie finansowe RR |
dyrektor nauczyciele rodzice lokalni partnerzy
wychowawcy,
opiekun samorządu szkolnego wychowawcy |
|
3. Dydaktyka oraz poprawa wyników egzaminów zewnętrznych
a. zakładane cele w zakresie poprawy efektów kształcenia w szkole
b. kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
c. zadania do realizacji:
Lp. |
Rodzaj zadnia |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Realizatorzy |
Uwagi |
1. |
Podniesienie efektywności kształcenia
|
diagnoza indywidualnych potrzeb uczniów -system wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (organizacja form pomocy psychologiczno – pedagogicznej) -dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb uczniów -indywidualna pomoc uczniowi w przezwyciężaniu niepowodzeń edukacyjnych -dobór optymalnych programów nauczania , form i metod pracy z uczniem -diagnoza indywidualnego stylu uczenia się -motywowanie do aktywnego udziału w lekcji -w kl. I-III obserwacja i pomiar pedagogiczny w celu rozpoznania u ucznia ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się -opracowanie spójnego sposobu analizy wyników sprawdzianów/egzaminów -zapoznawanie uczniów ze sposobem efektywnego uczenia się -lekcje wychowawcze- organizowanie pomocy koleżeńskiej nagradzanie systematyczności oraz wysokiej kultury osobistej -promowanie na forum szkoły uczniów osiągających sukcesy w nauce, sporcie, konkursach -nagradzanie uczniów pkt z zachowania za wysoką frekwencję na zajęciach dodatkowych -analiza wyników sprawdzianu i egzaminu- formułowanie , wdrażanie wniosków -wykorzystanie technik multimedialnych w pracy z uczniem-doskonalenie umiejętności w zakresie stosowania technologii informacyjnej |
wewnątrzszkolna dokumentacja
w ramach godzin „kartowych”
doskonalenie RP-warsztaty
kwestionariusze
przygotowanie merytoryczne RP- warsztaty
wewnątrzszkolna dokumentacja
materiały własne
pochwały listy gratulacyjne nagrody |
wychowawcy rodzice pedagog wychowawcy dyrektor poradnia
wszyscy nauczyciele
wychowawcy wszyscy nauczyciele
wychowawcy
wszyscy nauczyciele
wychowawcy
dyrektor RR
nauczyciele
dyrektor wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
|
|
4. Kadra – doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz kadry niepedagogicznej
a. zakładane cele w zakresie doskonalenia i rozwoju funkcji kadry pedagogicznej
i niepedagogicznej szkoły w planowanym okresie:
b. kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
c. zadania do realizacji
Lp. |
Rodzaj zadnia |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Realizatorzy |
Uwagi |
1. |
Nabycie nowych kwalifikacji
|
-ukończenie kursów kwalifikacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego
|
środki finansowe na dokształcanie i doskonalenie |
nauczyciele, organ prowadzący |
|
2. |
Doskonalenie zawodowe nauczycieli i pracowników administracji obsługi szkoły |
-szkolenia RP - jak motywować uczniów, jak dostosowywać wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów, zdobycie wiedzy na temat sytuacji problemowych w klasie i sposobów zapobiegania im -inne szkolenia RP wynikające z potrzeb szkoły i WDN-u -systematyczny udział nauczycieli w organizowanych warsztatach metodycznych z zakresu nauczanego przedmiotu -samodoskonalenie zawodowe poprzez różne formy dokształcania w tym: e-kursy, e-konferencje |
środki finansowe na dokształcanie i doskonalenie |
wszyscy nauczyciele |
|
5. Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły
a. zakładane cele w zakresie realizacji celów wychowawczych szkoły oraz poprawy działań o charakterze opiekuńczym w planowanym okresie, poprawy efektywności działań wychowawczych i opiekuńczych, zwłaszcza w czasie zajęć pozalekcyjnych
i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę lub placówkę:
b. kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
c. zadania do realizacji :
Lp. |
Rodzaj zadnia |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Realizatorzy |
Uwagi |
1. |
Rozpoznawanie potrzeb opiekuńczych uczniów i zapewnienie wszelkich możliwych form pomocy |
-diagnoza zachowań i postaw wśród uczniów w tym poczucia bezpieczeństwa i relacji koleżeńskich w grupie -współpraca z wychowawcami oraz dyrekcją szkoły w celu organizowania działań pomocowych dla uczniów w sprawiających problemy opiekuńczo –wychowawcze i mających problemy osobiste *objęcie bezpłatnym dożywianiem *objęcie programem „Wyprawka szkolna” *realizacja programu „Szklanka mleka”, „Owoce i warzywa w szkole” *stypendia socjalne *bezpłatne wyjazdy na kolonie *opieka w świetlicy szkolnej *zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej
|
materiały własne, narzędzia badawcze
wynikające z budżetu szkoły, możliwości GOPS oraz Caritas
|
wychowawcy rodzice uczniowie nauczyciele dyrektor instytucje pomocowe |
|
2. |
Podniesienie efektywności działań wychowawczych oraz opiekuńczych |
-warsztaty profilaktyczne o tematyce dostosowanej do aktualnych potrzeb danej klasy -spotkania z funkcjonariuszami policji -spektakle profilaktyczne -działalność świetlicy szkolnej -doradztwo edukacyjno – zawodowe -pedagogizacja rodziców -wycieczki, wyjazdy, imprezy okolicznościowe, sportowe -kółka zainteresowań -spotkania z ciekawymi ludźmi -monitorowanie obowiązku szkolnego -systematyczna realizacja zadań wynikających z Programu Profilaktyki i Programu Wychowawczego |
w ramach możliwości finansowych |
wychowawcy rodzice uczniowie nauczyciele dyrektor partnerzy lokalni instytucje pomocowe |
|
6. Klimat/atmosfera szkoły, placówki
a. zakładane cele w zakresie poprawy klimatu/ atmosfery panującej w szkole
w planowanym okresie; klimat czy atmosfera panująca w szkole, placówce bardzo szeroko rozumiane: zarówno jako relacje między uczniami, nauczycielami, miedzy uczniami a nauczycielami oraz wszystkie inne:
b. kryteria sukcesu w planowanym obszarze:
c. zadania do realizacji
Lp. |
Rodzaj zadnia |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Realizatorzy |
Uwagi |
1. |
Tworzenie przyjaznego klimatu w szkole i wokół szkoły |
-imprezy klasowe -zajęcia integracyjne -zajęcia z komunikacji interpersonalnej -tworzenie i przestrzeganie regulaminów klasowych -budowanie przez wychowawców atmosfery bezpieczeństwa emocjonalnego w grupie -budowanie przez wszystkich nauczycieli pozytywnych relacji z uczniem -indywidualne rozmowy i wyciąganie konsekwencji wobec uczniów nieprzestrzegających zasad współżycia społecznego -ewaluacja Wymaganie 2 przedszkole „procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się” szkoła wymaganie 5 „Respektowane są normy społeczne” wymaganie 7 „Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych” wymaganie 11 „Szkoła organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych” |
w miarę posiadanych środków |
wychowawcy trenerzy katecheta dyrektor rodzice
zespół ewaluacyjny |
cel ewaluacji – sprawdzenie umiejętności społecznych dzieci/uczniów oraz pracowników szkoły w celu wyeliminowania zachowań wywołujących agresję |