ROZDZIAŁ I
PODSTAWOWE INFORMACJE O SZKOLE
§ 1.
Ilekroć w Statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
w Zalesiu.
§ 2.
§ 3.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Cele i zadania szkoły
§ 4.
1) prowadzić dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia;
2) rozwijać poznawcze możliwości uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata;
3) rozwijać i przekształcać spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, przygotowywać do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego;
4) rozbudzać i rozwijać wrażliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne zdolności twórcze;
5) umacniać wiarę dziecka we własne siły i zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów;
6) rozwijać zdolność odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych;
7) kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną, wyrabiać czujność wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego;
8) rozwijać umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu;
9) wzmacniać poczucie tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej;
10) zapewniać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej, stwarzać możliwości do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych;
11) zapewniać opiekę i wspomagać rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną;
12) uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie mu równych szans;
13) stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie;
14) stwarzać warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych;
15) stwarzać przyjazną atmosferę i pomagać dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.
1) nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego; przy wyborze podręcznika lub materiałów ćwiczeniowych ma obowiązek uwzględnić potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczniów danej klasy;
2) nauczyciel przedstawia Dyrektorowi Szkoły program nauczania;
3) Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku w szkole zaproponowany przez nauczyciela program nauczania, który uwzględnia całość podstawy programowej ustalonej dla danego etapu edukacyjnego;
4) dopuszczone do użytku programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów nauczania; Dyrektor Szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego;
5) Dyrektor Szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego;
6) Nauczyciel ma prawo realizować własny program autorski lub inne formy pracy innowacyjnej i eksperymentalnej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 5.
1) znajdowali w Szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie;
3) mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie;
4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych;
5) poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie;
7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się;
8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
Sposoby wykonywania zadań
§ 6.
1) integrację wiedzy nauczanej poprzez:
a) kształcenie zintegrowane w klasach I – III
b) zajęcia edukacyjne w klasach IV – VIII
2) wprowadzenie w świat nauki poprzez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
3) umożliwianie uczniom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej poprzez:
a) poznawanie historii kraju i regionu na lekcjach języka polskiego, historii, przyrody i godzinach z wychowawcą,
b) włączenie w ceremoniał i kalendarz imprez szkolnych uroczystości związanych z obchodami świąt i rocznic historycznych,
c) organizowanie wycieczek dydaktycznych,
d) naukę religii lub etyki zgodnie z wolą rodziców;
4) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej polegającej na:
a) rozpoznawaniu możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia,
b) wspieraniu uczniów zdolnych,
c) podejmowaniu działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
d) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów,
e) wspieraniu rodziców w podejmowaniu działań wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
f) dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, na podstawie opinii Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej,
g) wspieraniu rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
h) podejmowaniu działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
i) organizowaniu zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i zajęć specjalistycznych, rozpoznawaniu i diagnozowaniu środowiska rodzinnego,
5) upowszechnianie zasady promocji i ochrony zdrowia poprzez;
a) uwzględnianie w realizowanych programach nauczania i wychowania edukacji prozdrowotnej i ekologicznej,
b) organizowanie zajęć o tematyce związanej z ochroną zdrowia,
6) otaczanie opieką uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do Szkoły poprzez:
a) współpracę z rodzicami i higienistką szkolną,
b) organizację nauczania dla niepełnosprawnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
7) umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez:
a) organizowanie kół zainteresowań,
b) kształcenie umiejętności pracy z literaturą popularnonaukową,
c) konkursy, quizy, gry dydaktyczne, zawody,
8) kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów,
9) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, stwarzanie uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów,
10) przygotowanie uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji,
11) wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów,
12) kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu,
13) podejmowanie odpowiednich kroków w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji,
14) współpracę z rodzicami,
15) pracę pedagoga, wspomaganą badaniami i zaleceniami poradni, współpracę z ośrodkami pomocy społecznej oraz innymi instytucjami i organizacjami.
§ 7.
1) Szkoła organizuje naukę religii na podstawie odrębnych przepisów;
2) rodzice składają pisemną deklarację udziału dziecka w zajęciach religii w momencie podjęcia przez nie nauki w Szkole; dla uczniów nieuczęszczających na naukę religii organizuje się naukę etyki zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) deklaracja nie musi być ponawiana w kolejnych latach nauki, może natomiast zostać zmieniona;
4) w przypadku rezygnacji z zajęć religii rodzice robią to w formie pisemnego oświadczenia skierowanego do Dyrektora Szkoły;
5) uczestniczenie lub nieuczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie;
6) nauka religii lub etyki odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo;
7) nauczanie religii/etyki odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości;
8) te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii/etyki;
9) szkoła zatrudnia nauczyciela religii wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do szkoły wydanego przez:
a) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego,
b) w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnie tych kościołów/związków wyznaniowych,
10) uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, o ile religia / związek, do którego należą nakłada taki obowiązek,
11) opiekę nad uczniami w czasie rekolekcji sprawują katecheci lub inni pracownicy pedagogiczni wyznaczeni przez Dyrektora Szkoły;
§ 8.
1) wybrane zagadnienia związane z rozwijaniem zainteresowań uczniów,
2) uroczystości i imprezy środowiskowe, planowane konkursy,
3) wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki, wychowania i opieki,
4) organizację roku szkolnego,
5) wybrane działania administracyjno-gospodarcze na dany rok szkolny.
Realizacja zadań z zakresu promocji i ochrony zdrowia
§ 9.
1) prowadzenie edukacji zdrowotnej z zakresu profilaktyki,
2) krzewienie trzeźwości i abstynencji,
3) zapewnienie posiłków w szkole dla uczniów,
4) kształtowanie u uczniów postaw: odpowiedzialności za swoje zdrowie, umiejętności komunikowania się z innymi, rozwiązywania własnych problemów oraz radzenia sobie z konfliktami, stresem,
5) stworzenie warunków umożliwiających osobom niepełnosprawnym integrację z rówieśnikami i aktywne włączanie się w życie Szkoły.
Realizacja zadań związanych z rozwijaniem zainteresowań uczniów
§ 10.
1) swobodne korzystanie ze zbiorów biblioteki oraz korzystanie z porad i wskazówek nauczyciela-bibliotekarza szkolnego,
2) udział w różnego rodzaju konkursach, zawodach sportowych organizowanych przez Szkołę i pozaszkolnych,
3) czynne uczestniczenie w wycieczkach i innych imprezach organizowanych przez Szkołę,
4) korzystanie pod opieką nauczyciela z sal, pracowni i sprzętu szkolnego,
5) indywidualną pracę nauczyciela z uczniem na zajęciach lekcyjnych i konsultacjach indywidualnych.
Realizacja zadań związanych z bezpieczeństwem uczniów
§ 11.
1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2) sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły w trakcie wycieczek, imprez, zawodówsportowych:
a) przydzielenie 1 opiekuna na 30 uczniów, jeżeli grupa nie wychodzi poza teren i nie korzysta z pojazdów,
b) przydzielenie 1 opiekuna na 15 uczniów w czasie wycieczki poza miejscowość,
c) przydzielenie 1 opiekuna na 10 uczniów w czasie turystyki kwalifikowanej,
3) zapewnienie przez nauczycieli opieki nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych (dyżury nauczycielskie),
4) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych i apelach,
5) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
6) dostosowanie stolików szkolnych, krzeseł i innego rodzaju sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy,
7) omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenia komunikacyjnego oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
8) utrzymywanie kuchni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności oraz czystości,
9) uwzględnienie (w miarę możliwości) w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,
10) różnorodność zajęć w każdym dniu,
11) podejmowanie działań zabezpieczających uczniów przed dostępem w Internecie do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności poprzez zainstalowanie aktualizowanie oprogramowania zabezpieczającego.
§ 12.
Formy opieki i pomocy uczniom
§ 13.
1) dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział przez cały etap nauczania;
2) odstępstwa od tej zasady mogą wynikać tylko z przyczyn obiektywnych;
3) na uzasadniony wniosek rodziców złożony do Dyrektora, Dyrektor może powierzyć obowiązki kierowania klasą innemu nauczycielowi.
§ 14.
1) realizację celów i zadań wychowawczych przez wychowawcę klasowego,
2) realizację celów i zadań pedagoga szkolnego,
3) realizację zadań dyrektora i nauczycieli w tym zakresie,
4) umożliwienie uczniom udziału w różnych formach zajęć dydaktycznych i wychowawczych organizowanych przez Szkołę.
§ 15.
1) pomoc pedagogiczną,
2) zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej,
3) indywidualną pracę z uczniami na zajęciach i lekcjach,
4) proponowanie rodzicom przeprowadzenia badań w Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej,
5) indywidualne kontakty wychowawcy z rodzicami,
6) kwalifikowanie uczniów do nieodpłatnego korzystania z posiłków w stołówce szkolnej.
Innowacje i eksperymenty
§ 16.
Współdziałanie z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną
§ 17.
1) informowanie uczniów i ich rodziców o zasadach korzystania z pomocy poradni;
2) korzystanie z konsultacji, doradztwa w zakresie wykorzystania opinii, orzeczeń;
3) prowadzenie przez poradnię szkoleń dla nauczycieli i rodziców na terenie Szkoły.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
§ 18.
1) Dyrektor Szkoły,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców,
4) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor
§ 19.
1) Kierowanie Szkołą:
a) kierowanie bieżącą działalnością szkoły,
b) współdziałanie z Samorządem Uczniowskim,
c) współdziałanie z Radą Rodziców i zapewnienie jej wpływu na działalność Szkoły,
d) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
e) realizacja uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji oraz wstrzymywanie uchwał niezgodnych z prawem,
f) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Szkoły oraz ich prawidłowe i racjonalne wykorzystanie,
g) stwarzanie warunków do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń oraz innych organizacji i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły,
h) podejmowanie decyzji o tymczasowym zawieszeniu zajęć dydaktycznych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Organizowanie procesu dydaktyczno- wychowawczego:
a) opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych Szkoły,
b) podejmowanie decyzji w sprawie obowiązku szkolnego,
c) kontrolowanie wykonywania obowiązku szkolnego,
d) kontrolowanie obowiązków rodziców w zakresie dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Szkoły i zapewnienia regularnego uczęszczania na zajęcia szkolne,
e) współdziałanie z rodzicami w zakresie zapewniania dziecku warunków umożliwiających przygotowanie do zajęć,
f) organizacja, monitorowanie i kontrola przebiegu egzaminu po klasie ósmej,
g) kontroluje przestrzeganie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
h) współpraca z pielęgniarką szkolną sprawującą profilaktyczną opiekę nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
3) Prowadzenie polityki kadrowej:
a) opracowanie oraz zatwierdzenie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Szkoły,
b) dobór kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych oraz ich zatrudnianie i zwalnianie,
4) Przewodniczenie Radzie Pedagogicznej.
5) Sprawowanie opieki nad uczniami:
a) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego ich rozwoju,
b) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki.
6) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego:
a) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
b) organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej,
c) przedstawianie Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Szkoły,
d) do dnia 31 sierpnia każdego roku Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
7) Monitorowanie przebiegu awansu zawodowego nauczycieli:
a) przydzielenie opiekunów stażu,
b) zatwierdzenie planów rozwoju zawodowego,
c) zbieranie informacji o realizacji przez nauczycieli zadań wynikających z ich planów rozwoju zawodowego oraz o efektach prowadzonych przez nauczycieli zajęć,
d) ocenianie dorobku zawodowego w okresie stażu,
e) powołanie komisji na stopień nauczyciela kontraktowego,
f) nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego,
g) udział w pracach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na poszczególne stopnie awansu zawodowego,
h) prowadzenie rejestru aktów nadania stopnia nauczyciela kontraktowego.
8) Współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
9) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom Szkoły;
2) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych;
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły zgodnie z Kodeksem pracy;
4) oceny pracy nauczycieli i innych pracowników;
5) reprezentowania Szkoły na zewnątrz;
6) inicjowania eksperymentów i nowoczesnych metod nauczania zgodnie
z odrębnymi przepisami;
7) składania wniosku do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego oraz na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej;
8) wyrażania zgody na działalność organizacji i stowarzyszeń na terenie Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców;
9) zezwalania na indywidualny program lub tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami;
10) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły,
11) wstrzymania wykonania uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
1) poziom uzyskiwanych wyników nauczania i wychowania;
2) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu;
3) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie podczas zajęć organizowanych przez Szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych;
4) celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność Szkoły;
5) prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej zgodnie z odrębnymi przepisami;
6) bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania;
7) prawidłowe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania;
8) ustalenie zestawu podręczników obowiązujących w danej klasie przez co najmniej trzy lata oraz materiałów ćwiczeniowych w porozumieniu z nauczycielami i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
9) za wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
Rada Pedagogiczna
§ 20.
1) uchwalanie Statutu Szkoły,
2) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
3) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły,
7) nowelizacja Statutu do przepisów prawa oświatowego,
8) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.
1) zestaw programów szkolnych przed dopuszczeniem ich do użytku przez Dyrektora,
2) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
3) projekt planu finansowania Szkoły,
4) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
5) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
6) powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,
7) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi,
8) ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
10. Rada Pedagogiczna deleguje przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora.
11. W przypadku określonym w ust.9 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
12.W związku z niepowołaniem Rady Szkoły jej zadania wykonuje Rada Pedagogiczna.
Samorząd Uczniowski
§ 21.
1) na szczeblu klas – samorządy klasowe,
2) na szczeblu zespołu – samorząd szkolny.
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
1) rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli, wzajemnego wspierania się, przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę;
2) kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stworzenia warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny;
3) organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych;
4) przedstawianie władzom Szkoły opinii i potrzeb uczniów oraz dbanie o interesy ogółu społeczności uczniowskiej;
5) współdziałanie z władzami Szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki oraz współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych różnych form zajęć pozalekcyjnych;
6) dbanie o mienie szkolne;
7) organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w nauce;
8) rozstrzyganie sporów między uczniami (sąd koleżeński), zapobieganie konfliktom między uczniami i nauczycielami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłaszanie go poprzez opiekuna Samorządu Dyrektorowi lub Radzie Pedagogicznej;
9) dbanie o dobre imię i honor Szkoły.
6. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
7. W szkole po uzyskaniu zgody dyrektora i rady rodziców mogą działać stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacja harcerska, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńcze i innowacyjnej szkoły, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
8. Przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela Dyrektor Szkoły może zasięgnąć pisemnej opinii Samorządu Uczniowskiego zgodnie z trybem ustalonym w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego.
Rada Rodziców
§ 22.
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
6. Jeżeli Rada rodziców w terminie do 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo – profilaktycznego, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
7. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej Regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
8. Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora i Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
9. Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
10. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
Zasady współdziałania organów Szkoły oraz rozwiązywania konfliktów
§ 23.
10. Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do prowadzenia negocjacji między stronami sporu. W negocjacjach tych mogą uczestniczyć przedstawiciele Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
11. W razie niemożności rozwiązania konfliktu przez Dyrektora lub konfliktu z Dyrektorem strony wnoszą sprawę do zewnętrznego negocjatora (w zależności od rodzaju sprawy organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny), który pomaga rozstrzygnąć spór.
Zasady dotyczące współdziałania Dyrektora Szkoły
z pozostałymi organami
§ 24.
1) wspólnej realizacji bieżących zadań statutowych Szkoły,
2) wspólnej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zgodnie z planem pracy Szkoły,
3) realizacji uchwał podjętych przez Radę Pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących,
4) opiniowaniu przez Radę Pedagogiczną przydziału czynności i tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
5) przygotowywaniu przepisów prawa wewnętrznego.
1) współpracy w tworzeniu prawa wewnątrzszkolnego,
2) współpracy w tworzeniu odpowiednich warunków do pracy Szkoły, bogacenie bazy Szkoły, troska o stan techniczny,
3) zasięganiu przez Dyrektora Szkoły opinii w sprawie np. oceny dorobku zawodowego nauczycieli,
4) współpracy w organizacji ogólnoszkolnych imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych,
5) współpracy w rozwiązywaniu problemów patologii, agresji i niedostosowania społecznego uczniów.
ROZDZIAŁ IV.
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 25.
1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
2. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym dniu września, a kończą w najbliższy piątek po 20 czerwca. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek albo w sobotę, zajęcia rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po 1 września.
3. Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 31 grudnia lub od 22 grudnia do 31 grudnia jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek.
4. Ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego. Terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze poszczególnych województw ogłasza minister oświaty i wychowania nie później niż do końca czerwca każdego roku.
5.Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w najbliższy wtorek po świętach.
6.Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i kończą z dniem 31 sierpnia.
7.Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły może, w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno - wychowawczych w wymiarze do 8 dni.
8.Dodatkowe dni wolne od zajęć mogą być ustalone w dni, w których odbywa się egzamin ośmioklasisty, w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy oraz w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją szkoły lub potrzebami społeczności lokalnej.
9.W szczególnych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może ustalić inne dni dodatkowo wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
10.Dyrektor szkoły w terminie do 30 września informuje nauczycieli, uczniów i ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
11.W dniach o których mowa w § 25 ust. 7 szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo – opiekuńczych i poinformować o tym rodziców.
§ 26.
1) arkusze organizacji,
2) plany nauczania,
3) tygodniowy rozkład zajęć.
§ 27.
1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły są:
a) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
b) dodatkowe zajęcia edukacyjne,
c) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych,
d) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
e) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności,
f) zajęcia z doradztwa zawodowego.
2.Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział. Liczba uczniów w oddziale w zasadzie nie powinna być większa niż 26 w klasach IV- VIII, a w klasach I – III 25 uczniów.
2. O liczbie dzieci w klasie w danym roczniku pozwalającej na utworzenie nowego oddziału decyduje organ prowadzący szkołę z uwzględnieniem warunków demograficznych.
3.Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone systemem klasowo-lekcyjnym, możliwa jest praca w innych formach, zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 minut i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
5. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć.
6. Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny tygodniowy czas tych zajęć.
7.Dyrektor dokonuje podziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych
warunków nauki i bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami. W
klasach IV – VIII podział na grupy jest obowiązkowy:
a) na zajęciach z informatyki w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej,
b) na zajęciach z języków nowożytnych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów zajęcia mogą być prowadzone z podziałem na grupy ze względu na stopień zaawansowania,
c) na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej liczącej nie więcej niż 26 uczniów. Zajęcia te mogą być prowadzone łącznie bez podziału lub oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
8. W szkole ze względu na trudne warunki demograficzne dopuszcza się
organizację nauczania w klasach łączonych. Jeżeli jest organizowane
nauczanie w klasach łączonych to:
a) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
b) w klasie II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
c) w klasach IV – VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
d) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
9. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć
dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć.
10. Zajęcia szkolne mogą odbywać się też poza systemem klasowo-lekcyjnym
w formie np.:
1) wycieczek,
2) zielonych szkół.
§ 28.
§ 29.
1) dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców,
2) poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów,
3) świadome i trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe,
4) świadomość możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej.
https://szybkiplik.pl/download/857292e0ce42d0d92643c0e2bdf95460.htmlCały Statut