Jak koronawirus zmienił charakter pracy w szkole?
Od początku 2020 r. otrzymywaliśmy informacje medialne o nowym wirusie, który rozpowszechnił się w Chinach, a następnie przeniósł się do Europy i na inne kontynenty. „COVID-19 to choroba zakaźna układu oddechowego wywoływana przez wirus SARS-CoV-2, czyli patogen należący do rodziny koronawirusów.”
W marcu 2020 r. podano oficjalnie do wiadomości, że COVID-19 dotarł do Polski i mamy pierwsze przypadki zakażeń. Rząd wprowadził wiele obostrzeń sanitarnych.
Przerażały nas wiadomości o wzrastającej liczbie zachorowań na świecie,w Polsce, w poszczególnych województwach i powiatach. Media informowały o zamykaniu wielu instytucji, obiektów użyteczności publicznej, sklepów, restauracji, hoteli, ograniczaniu komunikacji, tworzeniu szpitali jednoimiennych dla chorych. Ograniczono liczbę osób w kościołach. Wystąpiły objawy kryzysu gospodarczego. Rządy wielu państw, w tym Polski, wprowadziły lockdown. Wywołało to powszechny strach i duże obawy o przyszłość.
Rząd polski podjął decyzję o czasowym zawieszeniu nauki w szkołach. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie, na podstawie którego od poniedziałku, 16 marca do środy, 25 marca zamknięte zostały szkoły i przedszkola na terenie całego kraju, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa w Polsce. Łącznie w całym kraju lekcji nie miało 4,58 mln uczniów szkół i 1,41 mln przedszkolaków.
W dniach od 16 do 25 marca 2020 r. uczniowie pozostawali w domach i korzystali z materiałów systematycznie umieszczanych przez nauczycieli na stronie internetowej szkoły.
Od 25 marca 2020 r. MEN wprowadziło obowiązek prowadzenia przez placówki zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Motywowano to tym, że w ten sposób zostanie ograniczona możliwość rozprzestrzeniania się wirusa. Praca zdalna została przedłużona do końca roku szkolnego.
Aby efektywnie kontynuować pracę dydaktyczno-wychowawczą, nauczyciele korzystali z wielu komunikatorów, programów, platform edukacyjnych, aplikacji komputerowych oraz różnych narzędzi informatycznych: np. Wordwall, zdalne lekcje, filmy edukacyjne. Zamieszczali tematy, notatki i zadania na Blogu, na stronie internetowej naszej szkoły. Część lekcji prowadzili z wykorzystaniem aplikacji ZOOM lub komunikatora SKYPE. Uczniowie przesyłali zadania na e-maile nauczycieli lub korzystali z innych komunikatorów. Zadania były systematycznie sprawdzane, opatrywane komentarzem i oceniane. Była to nowa forma pracy, niepraktykowana do tej pory. Musieli się do niej wdrożyć nauczyciele, uczniowie oraz rodzice. Każdy wkładał wiele wysiłku i czasu, aby realizować proces dydaktyczno –wychowawczy w tych trudnych warunkach. Do tego dochodził stres związany z pandemią.
Zaplanowane na II półrocze uroczystości, warsztaty, lekcje IPN, konkursy zostały odwołane. Dostosowywano się do zaleceń władz oświatowych, aby nie przeciążać dzieci dodatkową pracą przy komputerze w tej trudnej, stresującej sytuacji życiowej. Nauczyciele przypominali dzieciom zawsze o aktualnych wydarzeniach i uroczystościach państwowych, regionalnych, czy szkolnych. Pomagali rozwiązywać sprawy wychowawcze.
Nie napotykaliśmy na większe trudności w realizacji materiału programowego. Uczniowie w większości pracowali systematycznie i wykazywali się aktywnością na zajęciach. Wielu uczniów wykonywało dodatkowe zadania, m.in. prezentacje multimedialne oraz korzystało ze źródeł pozapodręcznikowych.
W maju 2020 r. w ZS w Medyni Głogowskiej odbył się Powiatowy Konkurs Papieski – Bartosz Dyrda, uczeń kl. IV, zajął I miejsce w kategorii klas I-IV. Zakończył się również Szkolny Konkurs Geograficzny, którego laureatką została Wiktoria Styś, uczennica klasy ósmej.
Jesteśmy wdzięczni Rodzicom, którzy wspierali proces edukacyjno – wychowawczy.
Od 25 marca do 17 maja przedszkole było zamknięte. Panie nauczycielki umieszczały na stronie internetowej szkoły tematykę zajęć dla dzieci. Opieka w naszym przedszkolu została wznowiona 18 maja, po ponad dwumiesięcznej przerwie.
Przedszkole funkcjonowało w reżimie sanitarnym określonym przez Ministra Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministra Edukacji. Z sal wyniesione zostały przedmioty, zabawki, które trudno zdezynfekować, a także dywany. W miarę możliwości dzieci musiały zachowywać odpowiedni dystans i rygorystycznie przestrzegać zasad higieny. Każdemu dziecku przy wejściu do przedszkola mierzona była temperatura. Do przedszkola nie były przyjmowane dzieci z objawami choroby.
Od marca 2020 roku zmieniła się działalność biblioteki szkolnej. Na początku pandemii nie korzystano ze zbiorów. Dopiero w kolejnych miesiącach uczniowie mogli korzystać z zasobów, zwracać książki oraz podręczniki do biblioteki. Musiały one przejść 72 godzinną kwarantannę w wyznaczonym miejscu i wtedy mogły zostać przeniesione do biblioteki. Konieczne było noszenie maseczki na twarzy, dezynfekcja rąk i sprzętów oraz używanie rękawiczek.
Chociaż rozdzielił i osamatniał nas koronawirus, wzmacnialiśmy poczucie jedności poprzez angażowanie się w działalność społeczną. Nadal kontynuowano zbiórkę makulatury i nakrętek plastikowych przeznaczonych na pomoc osobom niepełnosprawnym. Zachowując reżim sanitarny, podtrzymywano kontakty rodzinne i koleżeńskie.
Od 25 maja do 15 czerwca 2020 r. uczniowie kl. VIII korzystali z konsultacji w szkole z języka polskiego, angielskiego i matematyki – przedmiotów, które zdawali na egzaminie ósmoklasisty.
Egzamin ósmoklasisty odbył się w dniach od 16.06. – 18.06.2020 roku. Uczniowie pisali egzaminy kolejno: 16.06. z języka polskiego, 17.06. z matematyki, a 18.06 z języka nowożytnego. W czasie konsultacji i egzaminów przestrzegano reżimu sanitarnego. Uczniom mierzono temperaturę przy wejściu do szkoły. Każdy dezynfekował ręce i nosił na twarzy maseczkę.
Cieszymy się, że wszyscy uczniowie klasy ósmej przystąpili do egzaminu, wykazali się dużym zdyscyplinowaniem i osiągnęli pozytywne wyniki.
Rok szkolny 2019/2020 zakończyliśmy 26 czerwca. Wcześniej nauczyciele spędzili wiele czasu w szkole na sporządzeniu dokumentacji szkolnej, drukowaniu świadectw, podsumowaniu całorocznej pracy.
Uczniowie poszczególnych klas w określonych odstępach czasu przychodzili do szkoły po odbiór świadectw i na krótkie spotkanie z wychowawcą. Musieliśmy przestrzegać reżimu sanitarnego. Konieczny był pomiar temperatury dzieciom przy wejściu do szkoły, dezynfekcja rąk oraz noszenie maseczek zakrywających usta i nos. Wszystkie sprzęty były systematycznie dezynfekowane, a sale lekcyjne wietrzone.
Msza św. na zakończenie roku szkolnego została odprawiona wieczorem i mogli w niej uczestniczyć indywidualnie nauczyciele, dzieci i ich rodzice – ale liczba wiernych została ograniczona. W świątyniach od 20.04.2020 r. na 15 m2 powierzchni mogła przypadać 1 osoba.
Wakacje rozpoczęliśmy w lżejszym reżimie sanitarnym, gdyż rząd zniósł część obostrzeń. Rodziny mogły skorzystać z Bonu Turystycznego 500 Plus na Dziecko i przemieszczać się rekreacyjnie po Polsce lub najbliższym regionie. Dzieci spędzały wakacje z rodziną lub w małym gronie najbliższych osób. Nie można było korzystać z placu zabaw ani innych sprzętów sportowych znajdujących się na podwórku szkolnym, więc zdane były na własną inwencję, by zagospodarować wolny czas.
Nasze przedszkole pracowało do 3 lipca oraz od 3 do 31 sierpnia 2020 roku.